10 Cara Berkesan Redakan Kemarahan

salam..
korang selalu marah x? kalau kat office tu ade yang marah2..ape korang buat?? haish... aku x suka berada dalam situasi marah;. kat sini aku nak share kat korang 10 cara redakan kemarahan....

1. campak barang..

yang ni memng melepaskan kemarahan yang teramat lah..grab je ape yang sempat dicapai...and campak kt dinding ke kat lantai ke.... selalu kalau orang marah komfem diorang baling hanfon. betul x? kalo baling hp Nokia 3310 ade lg la nyawa hp tu..cer campak Iphone!! ade brani??? hahhahah aku penah campak pasu....marahkan benda yang x patut dimarah pon..habis pasu pecah..sian aku kene marah ngan mak plak...hahahha

2. marah orang lain

ni mmmeng selalu terjadi... marahkan nyamuk kelambu di bakar... kalau kat ofis aku memang selalu la... aku faham...sebab aku pon kadang-kadang same gak... tp boleh ke marahkan org lain boleh redakan kemarahan kita? aku penah jumpe org cmni..mmg die rasa lega lepas marah org lain...pastu boleh plak buat cam xde pape plak lepas marah tu...hishhhh sakit hati!.

3. Diam n Menangis...
ni untuk orang yang tak berani n x suka lepaskan kemarahan depan orang...suka pendamkan kemarahan smpai merah muka...pastu masuk bilik..menangis sepuas-puasnya... itu biasa la..menangis boleh melepaskan semua yang terbuku di hati...

4. Menjerit
selalu kalo kt filem ke drama ke...diorg mesti pegi kat atas bukit ala yang femes tuu akt Ampang tu...pastu jerit puas2..konon bley release la marah tu...mmg betul....tp pastu boleh stress balik sbb tekak jd skit..terpulang la..aku x suka cara ni sbb aku mmg jaga suara...ehem ehem...hahahah..

5. Potong rambut

hhahah.. aku penah try ni...marah punye pasal...aku potong rambut aku pendek...tp memng release la pastu..kpale ringan je... yang klaka nye pastu nyesal lak potong rambut yang lawa nih!! adey..tgk muka org tu marah x hilang gak!..adey....

6. Tulis dalam diary...

aku ade kawan yang macam ni..marahkan orang..dia curse orang tu dalam diari dia.. kiteorg terbaca la...hihiihih..jahat kan... "kambing hitam!! sula ko...mati!!!@#$$$%#@%..macam2 la..hahhaha..kiteorg tgelak2 baca pastu jd takut lak...die betul2 maksudkan ke...>??

7. makan

yang ni bukan aku lah.. aku kalo marah xde makan nye,, hepi aku makan... hihiihi.. ade kawan aku ni kalo die marah, pagi, makna sepanjang hari tu memng die akan makan je...pastu cara die kunyah makanan tu ..mak aih cam die kunyah kambing je..ngeri taw!!..hahhaha

8.Seksa diri sendiri

ni kes yang memang kene jumpe kaunselor... tp memng ade y buat taw... aku xde la kawan y mcm ni or pengalaman diri sendiri tp, dr pemerhatian aku bace blog org lain selain bace surat kabar.. psiko kot...marahkan org lain diri sendiri lak jd mangsa...
p/s: pic di atas xde kene mengena ye...ihihiih

9. pukul orang...

ni selalu la... kalau x nape lak kes pukul orang meningkat kt malaysia ni..marah je..pukul...haish..tp rasenye org yang guna method ni rase release ke amarah die ha??kalau kene tanggap tambah stress lg ade...kalo ade yang rase die happy balik lpas pkul org..die kene g jumpe doktor la...bahaya kepada komunit

10. Dekatkan diri pada Yang Maha Esa.

yang ni memng yang sepatutnya kita orang Islam buat..atau yang beragama lain ikut cara ajaran agama masing2...
bile dalam keadaan marah, tarik nafas dalam -dalam, pergi ambil air sembahyang. Baca Al-Quran. Komfem tenang je hati n perasaan marah td berkurang and beransur-ansur hilang. aku pernah marahkan seorang manusia ni sangat2...mula2 aku bling barang...pastu aku marahkan orang lain pastu aku menangis...
 tp satu method pon x boleh redakan kemarahan aku yang tersangat membuak-buak time tu...
tp bile dah ambil wudhu', terus x rasa panas hati ni...  dah buat yang ni.. sembilan yang lain x diperlukan dah!..:)


well, masing-masing ade cara masing2 nak reda kan kemarahan... yang penting, korang kene kawal perasaan marah tu..jgn smpai hati bermaharaja lela lak...
renung-renungkan n selamat beramal...:O

salam
kerist3rbang
31 Oktober 2011
5.30 petang

3 comments:

  1. hahha.sy selalu makan:D tak pun jerit kuat2.

    ReplyDelete
  2. Saya suke bace diary org yg tgah marah. saye juge pnah potong rambut org yg tgh marah.
    HAHA.

    ReplyDelete
  3. Rosalia:
    hahahah..setiap org lain caranye kan?

    hani:
    yer awak juge sebahagian dr cerita sy potong rambut..hahhah

    ReplyDelete