Mari Belajar Bahasa Jawa,....

salam
eh, korang tahu tak aku ni orang JAWA?? sebenarnya masyarakat Jawa kat Malaysia ni berasal dari Indonesia.. serius x malu ah aku nak mengaku Jawa!..hiihih.. masyarakt jawa terkenal dgn makanan seperti pecal, ompok, n mcm2 lgi r...
walaubagaimana pon..aku xla reti sgt bercakap bahasa jawa.. boleh la paham sikit2 tp kalo ade yang cakap bahasa Jawa yang halus tu..memng aku melopong je la..

perkataan pertama:
 LAPAR . = . NGELEH
kawet isuk nyong orak mangan...wetengku ngeleh
dari pagi tak makan. perutku lapar

BERAK = NGESENG
wetengku loro..arek ngeseng waie
perutku sakit. asyik nak berak je...

KENCING = NGOYOH
kawet ma..u nyong delok siro rak karuan waie..arek ngoyoh yo?
dari tadi aku tgk ko cam x keruan je. nak kencing ye?

TIDUR = TURU
MANDI = ADUS
tangi turu waie, rak adus, de e tros lungo sekolah
bangun tido je, tak mandi die trus g sekolah

HARI INI - DHINO IKI
dhino iki nyong arek lungo kolompor.
hari ini aku nak pergi kuala lumpur

MENGADU = WATDHOL
de e seng watdol karo bhojo ie Man.
dia yang mengadu kat bini nye Man.

ape lagi ek.. hmmmm
dasyat kan? org2 tua biasenye akan ckp bahasa jawa dgn aku n dgn semahu boleh aku try balas balik dalam bahasa jawa.. tp amek kau tersekat2 gak.
jadila untuk hari ni,... nanti ade mase aku bg lagi perkataan2 lain lak..akhir kata terima lah pantun ni.

Ngodok kupat neng ngisor ondo,
godonge nipah digawae atep,
salah silapku njaluk ngapuro,
ketemu meneh neng taun ngarep..


hahahha.. ni pantun raye sbnarnye...tibai r,...
p/s: sila la korang translate pantun di atas ke dlm Bahasa Melayu..mesti terer ar...
crdt kpd Lokman n Paman Jeman...:)

salam
kerist3rbang
17 November 2011
8.24 pagi

1 comment:

  1. aku pun orang jawa.. tinggal kat malaysia.. salam kenal

    ReplyDelete