RedANg IsLaND CoNSerVaTioN LeARnING pROgRAm 2


Salam..
Skang aku nak cter sket pasal Pulau Redang. Pulau Redang ni sebenarnye ialah gugusan 9 buah pualu iaitu Pulau Redang, Pulau Lima, Pulau Paku Besar, Pulau Paku Kecil, Pulau Kerengga Kecil, Pulau Kerengga Besar, Pulau Ekor Tebu, Pulau Ling dan Pulau Pinang. Semua pulau2 ini membentuk satu marine park yang sngat cantik..cantik gler. Kat kawasan marine park ni, kita bley snorkelling ataupn wat scuba diving. Syok gler time aku g sane dulu. Rase x nk kuar dr air coz tgk keindahn coral2 y ader.

Kt sne gak ader turtle sanctuary iaitu tempat diorg wat insitu conservation iaitu pemeliharan secara natural telur2 penyu.. aku da g tmpat tu n sbenarnya ank2 penyu dah menghadapi ancaman untuk hdup since masa telur lag..dgn karenah manusia y x panh jemu nk makn telur die..dgn semut2 or pemangsa2 y lain..so, percentage ank penyu untuk idup memng sgt rndh, sbb tu penyu bertelur 12 kali dalam setahun, sekali bertelur bley dap smpai 100 biji...
ni aku bg tgk gmbr2 time aku n kwn2 aku g redang...

time nk lepaskn ank penyu

awe n sham ngah snorkeling

azmi, zul n jambu ngah sronok ngan snorkeling set diorg

pemandangan dr ats kwn2 aku snorkeling

syima, aku n lina ngah jln2 kt pantai

ni..aku xley nk komen...sronk sgt jumpe pkok kot...

Sempadan Taman Marin telah di ishtiharkan sepanjang 2 nautika miles (3.7 km) daripada pantai Pulau Redang,Pulau Lima, Pulau Ekor Tebu and Pulau Pinang. Semua pulau yang berdekatan seperti Pulau Perhentian Besar, Pulau Perhentian Kecil, Pulau Lang Tengah, Pulau Kapas and Pulau Susu Dara juga di lindungi dan di gazetted sebagai Taman Marin. Pihak pengurusan Tman Marin telah terlibat dalam melindungi hidupan marin dan ekosistemnya seperti terumbu karang daripan sisa kegiatan manusia.

salam
kerist3rbang
1.21 pm
2 september 2008

No comments:

Post a Comment