Resepi Mini Cheese Cake


hey guys...

hurm...dah lame rasenye x buat cheese cake...atas permintaan officemate aku, aku pon wat la mini cheese cake aku yang terkenal tu...TERKENAL ke?korang ado??hahahha..neway..aku kongsikan ilmu aku pada korang. sape nak try silakan lah ye...

Bahan2nya:
1. 250 g Cream Cheese
2. 60 g gula
3. 1 biji telur
4. sedikit vanila essen
5. 20 g mentega
6. 1 cawan sour cream
7. pelbagai jenis filling (stawberi, blueberri, kiwi)
8. Cracker (bukan fire cracker ek)...biskut lah!


Cara-cara...
1. hancurkan cracker sampai lumat untuk buat crust..cmni,,,




2. pastu...campurkan biskut ya hancur tu dengan sedikit mentage..ramas la sket. then, masukkan biskut yang dah hancur ni dalam papar cup..xkisah lah size ape..letak sikt je jgn banyk2..tekan sampai padat..camni...

pastu..bakar biskut tu kejap je dlm oven 160C selama 5 minit..

3. okeh, nak wat cheese nye senang je...campurkan cream cheese dengan gula...mixed upkan sampai sebati
4. bile dah sebati, masukkan esen vanila, telur..mixed upkan lagi sampai sebati..pastu masukkan sour cream..pukul lagi sampai kembang
5. bile dah, masukkan adenan cheese td dlm paper cup y berisi crust td...tp jagn penuh sgt plak..
5. bile dah, masukkan dalm oven lg selama 10 minit, tp wat water bath taw...urm cmni...xbley direct nanti hangus crust...
 

6. bile dah sepoloh minit, amek aluminium foil, tutup atas paper cup tu..yela tkut nanti kaler tukar jd coklat lak..xlawa jdnye,...pastu tunggu lag 10 minit dlm oven tu...
7. then, kluarkan dr oven & biarkan sejuk jap dlm 5minit je..
8. pastu boley la letak filling.mcm2 flaver ade...nak blueberi ke, strawberi ke, mangga ke kiwi ke...tp slalunyenye..cheese cake nk sgt sepadan dngan blueberri,..cume aku lebih suka rasa kiwi..



dah fillkan semua, masukkan dlm fridge...esok dah boley makN!!!!!



nyum2..sedap taw..aku bawk g ofis...LAKU taw..hahaha..neway seronok baking ni kadng2 sbb dpt lepaskan stress...so, selamat mencuba kengkawan!!!

salam,
kerist3rbang
11 Julai 2011
3.17 am


4 comments:

  1. if xde sour cream boleh x just guna lemon juice?

    ReplyDelete
  2. boleh...xde masalah..guna lemon rase sedap sket...:)

    ReplyDelete
  3. mane nak beli filling ek kak?

    ReplyDelete
  4. kat kedai jual barang2 kek ade.. kalo duk kt Bangi, akak syorkan Yummie

    ReplyDelete