What We Eat in Japan (Halal Food)


Assalammualaikum,

Minggu yang aktif dengan menulis blog. Aku nak abadikan memori yang masih tersimpan di kepala ni sebab memori mungkin akan pudar dan kalau boleh dapat membantu memudahkan orang lain.

Sebelum ini aku ada post mengenai tempat2 menarik yang aku lawati di My Backpacking Trip To Japan dan Backpacker Guide To Japan - My Story. Korang boleh baca pengalaman aku. 

Melawat negara yang penduduknya majaoriti bukan Islam amatlah mencabar bagi Muslim terutamanya bab makan. Solat di Jepun tak menjadi masalah kerana tempat2 di Jepun sangat bersih dan mereka tidak lah memandang pelik sekiranya kita solat di kawasan terbuka. Dan sekarang semakin banyak kemudahan prayer room yang disediakan di pintu masuk negara berkenaan. 

a) Food Ration 
Ini paling penting untuk kelansungan hidup.. kekekeke. Beli barang makanan dari Malaysia. Pengalaman lepas travel ke Indonesia, Singapore (still need bawa bekal sebab mahal eh makanan kt singapore), China, Vietnam and Korea membuktikan food ration sangat diperlukan. Aku bawak serunding je kali ini aku tak bawak banyak hanya serunding daging dan some chocolate bar. Since aku xboleh nak masuk sgt makan megi ni (muak dah makan). 

b) Nasi

Nasi makanan ruji di Japan, jadi takde masalah nak dapatkan nasi di sini. Boleh beli di kedai serbaguna seperti Lawson atau 7Eleven. Harga semangkuk nasi tu dalam 132 - 250 yen. Ada banyak jenis brand. pilih je.


c) Minuman
Sebabkan kita ni banyak berjalan, air minuman sangat diperlukan bagi mengelakkan kami terhidrat. Air Mineral menjadi pilihan utama kami. Boleh didapti dengan harga di antara 100 - 170 yen depanding on brand yang korang beli. Antara miniman lain ialah Kopi akak Coffee.. Aku peminat tegar kopi dan macam2 brand kopi ada jual. Standard harga range dalam 150 - 250 yen. Latte, Cappuccino,Mocca, black coffee n macam jenis lagi ada. Kalau nak air manis yang lain pun harga range sama. Vending machine banyak, jangan risau kalau haus.




d) Restaurant / FoodCourt

i) Fast Food Restaurant
McD dan Lotteria adalah pilihan yang ada untuk fish or shrimp burgers. Portion kt Jepun ni sikit je tak macam di US. Harga untuk set breakfast dalam 500 yen. Lepas makan jangan lupa buang, bersihkan dan kemas semula sendiri. Budaya di Jepun.


ii) Malaysian Food
Malam terakhir aku di Jepun, kami dinner di restaurant Rasa Malaysia,Ginza. Sediakan duit yang banyak kerana memang mahal. Tapi puas hati dapat makan kangkung goreng belacan kat Tokyo!! haha. Aku habis 9200 yen untuk dua org makan.



iii) Japan Restaurant / Foodcourt 
Makan mee udon soba untuk pertama kalinya. Taste? Tak berapa masuk sangat kat tekak aku tapi sebab lapar, aku balun je. campur sikit ngan serunding. Ada rasa pedas. Harga semangkuk Udon Soba dalam 410 yen. Di Hakone, aku n Azim makan Tempura Set n Trout Set. Sedap tapi sebab tak pedas. Harga dalam 5400 yen untuk dua2 set. Makan dengan latar belakang Lake Aishi memang berbaloi lah.



e) Street Food / Junk Food / Simple Food

Tak boleh dielakkan beli jajan, gula2, coklat, aiskrim atau apa2 sahaja kudapan sepanjang perjalanan.


Aku habiskan dalam RM800 untuk makan sahaja dan sebenarnya boleh kurang lagi. Aku harap perkongsiaan aku kali ini dapat memberikan sedikit input kepada sesiapa yang sedang rancang perjalanan ke Jepun. If ada pertanyaan, plz leave ur comment below ya...

# Nota tambahan: Ada beberapa pembaca dah komen tentang beberapa makanan yang aku tunjukkan kat sini dirasakan was-was kehalalan nya, Terima kasih banyak2 kerana tegur.
1. Macam onigiri atau nasi kepal tu, aku sharekan gambar dekat mini mart. Memang tak semua onigiri halal tapi aku cari yang tak de isi atau tuna sahaja...
2. Picture coklat n gummy dah di delete sebab rasa macam betul tentang gelatin tu.
3. Mee yang kami makan mee soba bukan udon.



Salam
kerist3rbang
22 Mac 2015
4.05 pm

9 comments:

  1. gummy sours tu xhalal kan? ada gelatin. and not all onigiris are halal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks for the comment. Saya dah delete pic gummy tu. Terima kasih sebab tegur. Untuk onigiri, saya cari tuna atau yang kosong.

      Delete
    2. even yg tuna.. ada bahan berasaskan beef & pork meat yg dia guna.. kena hati2.. yang saya perasan tu onigiri kat family mart tu. Yang selamat onigiri kat 7-Eleven.. sbb x der bahan seperti yang onigiri Family mart.. Jalan selamat.. selalu saya tanya org Jepun untuk baca bahan2.. kalau ada tulis jer meat or pork, walopun perisa TUNA/SALMON/etc.. saya x amik.. Apa2pun hope membantu..

      Leh refer sini : https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=343768635811419&id=233231456865138

      Delete
    3. Oh, saya ambil maklum perkara itu. Terima kasih share link.

      Delete
  2. bab mkan memg kena berhati2 kan kalau pegi negara yg bkn majoriti pnduduk nya islam. thanks for d sharing. insya allah kalau ada rezeki ke jepun bolehla jadikn blog awak salah satu rujukan :-)

    zinziemeewah

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks visit blog saya.. hope awak pon boleh pergi ke jepun juga

      Delete
  3. banyak sekali makanan-makanan yang bisa kita makan, apalagi jajanan kaki limanya, uhh terlihat enak-enak..

    ReplyDelete